Erika Lindeblad

När blev vanlig mat och godis ett fusk?

Kategori: Om mig

Jag vill börja med att säga att det jag skriver här är vad jag tycker och jag respekterar andras beslut och val här i livet men anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att det är något jag reagerar på och tycker inte det borde vara som det är. Det handlar om allt vad "cheat-day" heter. 
 
Jag respekterar alla människors val och livsstil, verkligen. Vad det än handlar om! Vill man inte äta kolhydrater, godis, kakor, ja vad det nu kan vara så fine! Vill man träna för att nå mål, bli grym på det man gör, fine!
Jag vet ju själv att jag brinner för min träning och mina mål och hur viktigt det är för mig.
Men något som jag blir irriterad på är att allt det här kring mat är så laddat. Man ska inte äta det, man ska inte äta si man ska inte äta så. Man får cancer, man blir sjuk och man blir tjock av all mat.
Äter man godis, fuskar man. Äter man allt som man inte "borde" äta, då fuskar man. Fast gör man verkligen det? När blev mat och godis ett fusk? Och varför?
 
Jag tycker bara det är så dumt att kalla det fusk. Vad man väljer att äta och hur man väljer att äta det är upp till var och en. Men i den värld vi lever i nu är det inte okej att äta vad man vill för att man fuskar och är inte det ganska sjukt? Vi alla behöver mat. Vissa mer, vissa mindre så är det bara. Vi glömmer bort att lyssna på våra egna kroppar och gör bara vad tidningar, reklamer och människor runt omkring oss säger åt oss att göra. För att det är så man ska leva för att leva hälsosamt, det är så man ska leva för att vara duktig och för att det är så man borde leva. Men är det verkligen hälsosamt att leva ett liv med måsten och tvång? Av egna erfarenheter, nej. 
För det som funkar för din bästa kompis kanske inte funkar alls för dig och det som funkar för dig kanske inte alls funkar för din kompis. 
 
Jag skulle vilja säga att man "gömmer sig" bakom ordet "cheat-day". För det är ju inte okej att vara sugen på godis. Det är inte okej att äta kolhydratsladdad mat om man inte kallar det för "cheat-day". Om man inte kallar det för att fuska.
Jag hatar det där. För det är okej att äta godis, det är okej att tycka om godis, det är okej att äta kolhydrater och det är okej att äta vad DU vill. Det är helt enkelt okej och framför allt normalt att känna sig sugen på godis i bland. Utan att man behöver kalla det fusk. Det skapar så mycket onödig ångest och så mycket onödiga tankar. Kanske inte för alla men för mig bland annat och andra som är eller har varit i samma sits som mig. 

För vet ni? När kroppen är sugen på godis, känner sig hungrig,känner sig törstig, känner sig trött så vill den tala om för oss att något saknas.
Är du godis sugen, har du förmodligen lågt blodsocker och behöver äta något. Det behöver inte vara godis men eftersom du är sugen på det kan det ju vara gott. Visst? Annars testa äta en ordentlig måltid och låt det inte gå förlångt tid mellanmåltiderna då får man lätt lågt blodsocker och blir sugen på godis. Så godis sug beror oftast på att du ätit för dåligt eller att det gått för lång tid mellan måltiderna. Vad du än väljer att äta så kom ihåg det är inte fusk. Du ger bara din kropp vad den behöver just då. 
Är du hungrig, ja då vet du ju att du behöver äta. Är du törstig då vet du ju att du behöver dricka. Känner du dig trött då vet du ju att du behöver vila. Men ger vi kroppen detta när den säger till? Lyssnar vi på den? 

I vilket fall som helst så borde vi alla bli bättre på det. För kroppen är verkligen fantastisk. Jag har lärt mig så mycket om det där och jag lyssnar på min kropp mer än någonsin. 
När var sjuk så kunde jag vissa veckor vara jättesugen på saltlakris, sill, kaviar, all mat som var lite extra salt i. Och kan ni gissa varför? Jo jag hade saltbrist. Kroppen försökt tala om för mig vad jag skulle ge den men gjorde jag det. Nej. 
En annan vecka kunde jag vara jättesugen på mjuktbröd, potatis, pasta, godis, all mat som innehöll kolhydrater. Och nu kan ni gissa varför. 
 
Och idag finns det en oskriven regel som säger att äta godis i veckan det är inte okej. Det är att fuska. Det ger ångest (för många, inte alla). Men det är fel. Jag tror nästan alla bestämt sig, någon gång i livet, att, "okej jag får äta godis 1-2 ggr på en vecka och det är fredag eller lördag". Sen är du jättesugen på godis en onsdagskväll men då "får" du inte äta och sen när fredagskvällen väl kommer är du inte sugen på godis men äter det ändå för att det är den enda dagen då du "får" äta godis och förmodligen äter du mer än vad du egentligen känner för, bara för att du vet att det dröjer en vecka till innan du får äta godis igen. Känner någon igen sig? Och tycker du det låter normalt? 
Kroppen vet inte om vilken dag det är om det är onsdag eller lördag. Den talar bara om för dig vad den skulle vilja ha just nu. Och om du skulle vara sugen på godis både, onsdag och lördag, vad gör det? Jag kan vara sugen på godis flera dagar i sträck och då äter jag godis. Men jag kan också ha flera dagar utan att jag är sugen på godis och då äter jag inte godis. Thats it. 
 
Så det jag försöker säga är bara att om vi lyssnar på kroppen, ger den vad den vill ha, sammarbetar med den så skulle vi må så mycket bättre. Både psykiskt och fysiskt.Jag vet. Jag har lärt mig lyssna och lita på min kropp. För det är inte att fuska när man lyssnar på kroppen, det är inte inget som är konstig med att äta godis eller det du vill ha. Det är naturligt. Och om vi lyssnar på kroppen hittar man en bra balans och sunt förhållande till mat och träning. En balans som passar för dig och din kropp och du skapar ett förhållande till dig själv som gör dig till en gladare, starkare och bättre människa! 
 
Jag mår idag så mycket bättre, bättre än någonsin faktiskt och jag börjar bli mer och mer stolt över mig själv. Jag är så mycket lyckligare och jag har så mycket roligare. Jag är en starkare människa, framför allt psykiskt och allt detta i kombination har gjort mig till en bättre människa. Jag är lycklig. På riktigt. 
 
Jag har sagt det förr och säger det igen. Ta hand om dig själv, det förtjänar du! 
 
 
 

Kommentarer

  • Josefine säger:

    Så sanna och bra ord! Vi lever i en strikt verklighet med många oskrivna regler. Den enda man ska lyssna på är på sin egna kropp och vad man själv behöver. Vi påverkas för mycket av andra. Vad är bra och vad inte bra att äta? Det som avgör det är ju bara en själv och sina förutsättningar, alltså från person till person. Väljer du att äta hälsosamt eller väljer att äta onyttigt (o.s.v.), självklart är båda okej. Så länge du mår bra av det och är frisk och kry, så spelar det ju ingen roll. Det är ju trotsallt din egen kropp och endast du som bestämmer. Sen är det en helt annan sak att inte kunna/få äta vissa saker, men så länge man kan äta det mesta så varför inte göra det. Mat är så viktigt. Kroppen gör av med mer än man tror.. Kram & ta hand om dig! <3

    2013-05-18 | 10:24:29
  • Deniiise :) säger:

    Galet bra skrivit, kunde inte hålla med mer!
    Hittade precis din blogg så har ingen koll på din historia eller liknande men bara vis detta inlägget märker jag på dig hur stark du är.
    Kämpa sista vägen mot friskheten nu med :)

    Svar: Åh tack vad glad jag blir! Betyder så oerhört mycket ska du veta! Ta hand om dig!
    Erika

    2013-05-19 | 18:59:17
    Bloggadress: http://flikkand.blogg.se
  • Malin Petersson säger:

    Väldigt bra och sant inlägg! Kul att läsa att du mår bättre.
    Visst är det jobbigt med allt prat om vad som är tillåtet eller inte. Detta kan, iallafall för mig, förstöra allt för mig och ge mig kortare återfall i ätstörningen. Men precis som för dig så har jag lärt mig nu att kroppen talar om vad den vill ha och de tär bättre att lyssna på den så blir livet roligare.
    Kram på dig och kämpa vidare.!

    2013-06-02 | 17:48:38

Kommentera inlägget här: