Erika Lindeblad

Låt inte världen äga dig. Äg världen!

Kategori: Om mig

Det har gått alldeles förlångt och vi glömmer bort att leva. Har man inte synliga magmuskler är man i "bulk-form". Äter man godis är det "cheat-day" och äter man en pizza eller en portion spaghetti och köttfärssås är det "cheat-meal".
 
Jag vill vara tydlig med att jag inte har något emot att man använder sig av dessa uttryck och jag kan förstå, till vissdel varför man använder det om man tävlar inom fitness och har en coach som är utbildad och vet vad han/hon gör med sin klient. De som tävlar inom fitness exprimenterar med sin kropp och kost under kontrollerade former.Så det som jag har svårt för är hur man använder dessa uttryck och vad det gör med folk. 
 
Vanlig mat, så som spaghetti och köttfärsås är i dax-läget, en måltid som många ser som en "fusk-måltid". En helt vanlig rätt som den är idag ett fusk och något som kan skapa ångerst hos många. Det är fel. För att äta mat är inte att fuska. Mat är bränsle för våra kroppar och det är tackvare maten vi orkar och kan leva. 
För att inte fuska ska man helst äta, kyckling, fisk och broccolli. Ibland lite råris också. Något annat än detta är fusk. Det är sjukt. Det är fel. 
Jag gillar både fisk, kyckling, broccolli och råris men det är inte det ända jag lever på. För jag gillar pizza och spaghetti och köttfärsås också och idag kan jag äta det utan ångest. Men det fanns en tid då jag inte kunde äta dessa rätter utan att få fruktansvärd ångest och jag vet att många där ute får ångest av att äta saker som dessa, att många där ut tror att man fuskar om man äter det. Inom fitness världen och i deras livsstil kanske det är så, (även om jag tycker att det inte borde vara så, för mat är mat och inget vi borde få ångest för eller se som fusk) men inte för oss som lever utanför den bubblan och har andra mål med träning eller liknade. 
 
Att ha en väldigt låg fett-procent är inte hälsosamt. Att ha ådror på magen året om är inte heller hälsosamt. Men har man inte det då är man i "bulk-form" och man är en "svullen-gris". Man lägger alldeles för mycket fokus på hur man borde se ut och hur världen vill att man ska se ut, i stället för att leva sitt liv och leva för det man faktisk mår bra av.
Idag framstår det som att, har man inte en väldigt låg fett-procent på kroppen är det inte okej och man är tjock. Man duger inte som människa och det är något fruktansvärt att inte ha synliga magmuskler. Det jag vill säga är bara att man borde tänka lite mer på hur man använder dessa uttryck och när man använder dem. Det finns så mycket bilder på tillexempel instagram där både killar och tjejer lägger ut bilder på sina vältränade kroppar, smala kroppar och skriver något i stil med att de är svullna som grisar och gör en hashtag "bulkform". Jag menar vad sänder inte det ut för signaler? För dom kanske det är att vara "ur form" men förmodligen är dom mer vältränade än vad många andra någonsin kommer att bli. Jag tycker bara det är onödigt och skapar onödig ångest. 
 
Det jag vill säga med det här inlägget är att vi alla borde tänka till lite extra, hjälpa varandra att förstå att vi är bra som vi är, med eller utan magmuskler och låg-fettprocent. Att vi alla har olika mål med träningen och utifrån mål med träningen behöver olika former av mat. Jag som är långdistans-löpare kan inte jämföra mig och min kost med en person som tävlar inom fitness och tvärtom. 
Att äta mat, all form av mat, är inte att fuska. Det är att leva och ge kroppen energi. För man kan äta allt men inte alltid. Och att äta godis, om man är sugen på det är inte att fuska. Vi ska inte behöva "gömma" oss bakom dessa uttryck för att det ska kännas okej att äta godis, äta vanlig mat eller inte ha magrutor. Vi är som vi är och vi är fantastiskt bra precis som vi är. Livet handlar om så mycket mer än om sånna här saker. Lev livet, ät god mat, träna det du tycker är roligt, gör det du tycker är roligt och va stolt över dig själv! Oavsett hur du ser ut eller vad du gör. Hitta din grej och gör det på ditt sätt. Det är inget fel med det. 
Ett liv utan massa måsten och krav är ett så mycket roligare liv. Jag vet. 
 
Jag hoppas verkligen ingen tar illa vid sig om jag uttryckt mig konstigt. Jag har inget emot andras val av livsstil eller liknade. Jag har bara något emot hur världen utvecklas till att bli ett ställe där det inte är okej att vara sig själv. För det är det som gör oss unika att vi vågar vara oss själva och vara stolta över det! Låt inte världen äga dig. Äg världen! 
 

Kommentarer

  • Josefine säger:

    Himla klokt & bra skrivet, håller med dig fullt ut!

    2014-02-22 | 15:00:51

Kommentera inlägget här: