Erika Lindeblad

Det får fan räcka nu.

Kategori: Tankar

Det går till en viss gräns. Sen kan jag inte vara tyst längre. Jag kokar över av tankar och jag blir så fruktansvärt arg, ledsen och irriterad. 
 
Varje dag läggs det ut bilder på halvnakna tjejer och killar, framför allt på instagram. Där skriver man oftast till bilderna hur "tjock" man är eller att man ser ut som en gris, ser svullen ut. Men i själva verket är de långt ifrån tjocka, svullna eller ser ut som grisar. De flesta av dessa killar och tjejer är mer vältränade än vad många andra någonsin kommer att bli. 
 
Varje dag läggs det ut bilder på mat som folk i dag kallar för "fusk-måltid eller också "cheat-meal". Maten som är på bilderna var för några år sen helt vanlig mat, en helt vanlig måltid. För några år sen var inte en portion med lasange, spaghetti och kötttfärsås, köttbullar med potatismos eller raggmunkar en "fusk-måltid", det var mat. En VANLIG portion med mat. Men idag är det fusk och idag skapar sånhär mat ångest hos många just för att det anses vara onyttig mat, fusk-mat. 
 
Jag har absolut inget emot att man lägger ut bilder på sina kroppar, vill man göra det så får man göra det. Jag har heller inget emot att man lägger upp bilder på mat. Det gör jag själv. Jag har med andra ord inget emot vad man väljer att lägga ut för bilder på sin instagram eller andra socialamedier. Det jag har något emot är vad eller hur man skriver om sina bilder. 
 
Jag anser att man har ett ansvar. Man har ansvar för vad man skriver och vad man lägger upp för bilder. Jag anser att om man har magmuskler och är vältränad är det så himla onödigt att lägga upp en bild och skriva att man är tjock bara för att det är så man känner sig för stunden. För att vara tjock och ha magmuskler den kombinationen går inte ihop och även om du inte har synliga magmuskler så behöver du inte vara tjock. Men det är så det framstås idag. Har man inte synliga magmuskler är man tjock. Det är så himla feeeel! För det är vanligare att man inte har synliga magmuskler än att man har det och i många fall också mycket hälsosammare att inte ha synliga magmuskler.
 
Jag är inte alltid nöjd med mig själv. Jag är människa jag också. Jag har dåliga dagar precis som alla andra. och det är okej att inte alltid vara på topp. Men behöver man verkligen tala om för hela världen hur man känner? Varför sprida negativa energi som kan skapa ångest när man kan sprida positiv energi? Allt kring mat och träning skulle inte behöva vara så himla laddat om alla tog lite mera ansvar. 
 
Mat och träning ska inte vara tvång, måsten eller förbud. Träning ska vara roligt. Träna ska man göra för att man vill inte för att man borde eller känner att man måste. 
Mat ska inte vara ett förbud. Mat är gott. Mat är bra och mat är något vi behöver och något vi absolut inte ska kalla fusk. Njut av mat, all mat. Träna för att du vill, inte för att du borde eller för att du måste.
 
Det är inte konstigt att fler och fler drabbas av ätstörningar när vi ständigt får tips och råd vad som är bra och inte bra. Vad man borde göra och vad man inte borde göra. 
 
Vi är så upptagna med att vara andra till lags att vi glömmer bort att leva. Vi får så mycket "må-bra-tips" att vi knappt vet vad som får oss att må bra längre.
Men egentligen behöver det inte vara svårare än att göra det man gillar att göra och umgås med personer som du tycker om och som får dig att skratta. 
Släpp kontrollen, våga leva. 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Grymt bra skrivet! Jag tycker också att det är konstigt att vanlig husmanskost är bannlyst av vissa idag, husmanskost är inte alls dåligt i normal mängd! Speciellt inte när man tränar heller. Jag tränar mycket och äter både kvarg, keso och husmankost som t.ex. korv, potatis osv. Jag får lika bra resultat som andra! Jag tycker att det är jobbigt att så många tränar för att kroppen ska blir super snygg, varför inte tänka mer på resultaten inom träningen och på hur man själv mår. Jag kommer inte att må bättre av att deffa hela tiden så att mina magrutor syns till 100 %.

    2014-03-25 | 19:49:59
  • Anna säger:

    s.å. h.i.m.l.a. b.r.a! Du är så klok och vis och vacker, både inuti och utanpå! Hoppas unga tjejer tar åt sig av denna text och får sig en tankeställare <3

    Svar: Tack snälla! Dina ord värmer så mycket och jag hoppas att både killar och tjejer tänker till och inser att livet är mycket mer än magmuskler och att alltid vara den bästa. :)
    Erika

    2014-04-05 | 19:51:31
    Bloggadress: http://www.sugarrush.devote.se

Kommentera inlägget här: