Erika Lindeblad

Kakbak

Kategori: Vardag

Jag gillar att baka, laga mat och allt sånt där! Tycker det är super kul. Dock är jag inte lika förtjust i att äta det som jag gör längre. Dels för min ätstörning och min ångest tar över hela mig och när jag vet att den gör det kan jag inte njuta av det och då. Ja då kan jag lika gärna låta bli. För då blir det ju inte ens gott.. Men jag jobbar på det. 

Här kommer kakorna med recept som jag bakade. 

HAVREKAKOR MED CHOKLADFYLLNING:





Recept:
125 g smör 
½ dl socker 
1 3/4 dl vetemjöl 
1 ½ dl havregryn 
1 msk kakao 

Fyllningen: 
75 g smör 
1 1/4 dl florsocker 
2 msk kakao 
Gör såhär:

1. Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj en bakplåt. 
2. Rör samman smör och socker. Arbeta in de övriga ingredienserna. 
3. Forma degen till små bollar och lägg på plåten. Tryck till med en gaffel doppad i hett vatten ( för att undvika att hela kakan följer med gafflen.. hehe) 
4. Grädda kakorna i ca 20 min. Låt svalna i plåten. 
5. Fyllningen: Rör smöret pösigt tillsätt florsocker och kakao lite i taget(vispa med sked, ej elvisp.) Lägg ihop kakorna 2&2 med chokladkrämen emellan!
Det blir ca 16 kakor och 8 dubbla.
KOKOSTOPPAR MED CHOKLADBITAR:


Recept:

25 g margarin eller smör 
1 dl strösocker 
2 ägg
75 g mörkblockchoklad 
3 dl kokosflingor 

Gör såhär: 
1. Sätt på ugnen på 200 grader. 
2. Rör samman smör, socker och ägg till en smet. Tillsätt sedan kokosen och  blockchokladen som är hackad grovt i smeten. 
3. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och gädda i mitten av ugnen ca 10 min (HÅLL KOLL SÅ DEM INTE BRÄNNS!) Låt kakorna svalna på galler. Det blir ca 20 kakor.

Dessa kakor går snabbt att göra om godis suget skulle hoppa på dig!  LYCKA TILL! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här: