Erika Lindeblad

min frukost och tankar kring mat.

Kategori: Om mig

Idag såg min frukost ut såhär. Och den smakade gott! För er som undrar vad det är så är det en mugcake med smak av banan och kakao. Till det hade jag idag Hallon-kvarg-kesoröra, banan, jordnötssmör, kiwi och lite kanel såklart! Drömgott. För att bli mätt och nöjd gjorde jag även en proteinsmoothie och en knäckemacka med skinka, ägg och kaviar. 
 
Frukost är bland det bästa jag vet. Mat är bland det bästa jag vet. Mat är inte längre en fiende eller något som jag mår dåligt över. För jag vet att kroppen behöver mat för att må bra. Det är tackvare maten som vi kan fungera och orka göra saker. Mat behöver vi alla men i dagsläget verkar det som om vi glömt bort det. Helt vanlig mat som köttbullar och potatismos ser många som ett "cheat meal" vilket är helt knäppt. 
 
Kroppen är helt fantastisk och den behöver massor av mat för att fungera som den ska. Det gäller inte bara mig som har haft ätstörning och anoroxi. Det gäller alla. Kroppen gör av med mer än vad man tror och det är inte mat vi blir tjocka av. Bra, näringsrik, varierad mat tar kroppen hand om och mycket av det vi stoppar i oss går åt till att se till att hjärtat orkar slå, pumpa blodet runt i kroppen, ge lungorna kraft så vi kan andas, ge hjärnan energi så vi kan prestera, i skolan, på jobbet eller vad det nu handlar om. Kroppen är fantastisk och om vi var bättre på att lyssna, på att sammarbeta med våra kroppar skulle vi alla må så mycket bättre. 
För om vi lyssnar på kroppen, ger den mat när vi känner oss hungriga, slutar äta när vi känner oss mätta, ger den det vi är sugna på så skulle allt kring mat inte vara så ångest fyllt. Mat skulle vara mat och framför allt normalt. Precis som det ska vara. 
För vi är inte lika dana. Vi alla har olika behov. Vad som är bra för mig kanske inte alltid är bra för dig. Och vad som påstås vara det bästa sättet att gå ner i vikt, upp i vikt eller vad det nu handlar om kanske funkar för vissa men för andra kanske det krävs något helt annat, just för att vi är olika och har olika behov. 
 
Att inte äta när kroppen ber om mat är egentligen bara dumt. Att strunta i att äta just då för att det där "dietprogrammet" säger att du inte får äta förens om två timmar. Det är onaturligt. Om du är hungrig, ÄT! Skit i alla måste och allt som vi "borde" göra eller följa. Lyssna på DIN kropp. Gör vad DEN ber dig om att göra. Det handlar om att respektera sin egen kropp och sig själv. För att äta ska vara naturligt men idag är det tyvärr inte så men det skulle kunna vara om alla förstod att det egentligen bara handlar om att lyssna på sin egen kropp, köra sitt race och framför allt ta hand om sig själva.
För tvång och måste kring mat gör bara att vi vill ha det som vi förbjuder oss för, ännu mer. Jag vet vad jag pratar om. Jag har under flera år nu jobbat emot mig själv och min kropp. Jag har förstört så mycket för att jag lyssnade på djävulen i mitt huvud. Men det är ändring på det nu och jag hoppas att jag fått någon där ute att tänka till. Lyssna på din kropp, våga äta och ta hand om dig själv. Allt kommer bli så mycket roligare och du kommer må bättre. För visst är det igen kul att leva ett liv med massa press, måsten och tvång?
- Nää just det! :)

Självklart handlar det inte om att bara lyssna på sin kropp när man ska ha mat osv. Det handlar om att lyssna på den hela tiden. Träning, arbete eller vad som helst. Behöver du vila från träningen gör det! Behöver du ta det lita lugnare på jobbet för att du känner att din kropp inte orkar idag. Gör det! Vi kan inte alltid vara på topp så är det bara. Det är männskligt. För det viktigaste i ditt liv det är du. Kom ihåg det! :)
 
 

Kommentarer

  • Fannie säger:

    Du skriver så klokt! Den resan du gör är så häftig . Från anorexia till medaljer på lopp!! Grym! Jag undrar om jag får ställa några frågor på mail , du behöver inte svara om du inte vill och isåfall vad har du för mail ? Kram Fanny

    Svar: Hej fannie! Tack så mycket för alla fina ord! Självklart får du ställa frågor! jag är bara dålig på att uppdatera min blogg just nu! :) Min mejl är [email protected]
    Bara fråga på! :)
    Erika

    2013-08-20 | 18:53:09

Kommentera inlägget här: